بازاریابی اینترنتی چیست ؟

نوشته شده توسط arao در . نوشته شده در طراحی وب سایت

برای اینکه بتوانید در بازاریابی اینترنتی موفق باشد باید اول اساس بازاریابی سنتی را فرا بگیرید،‌ زیرا بازاریابی اینترنتی خود نوعی از بازاریابی سنتی است که به صورت آنلاین انجام می شود. بازاریابی چیست؟ قبل از انجام هر کاری شما باید بدانید دقیقا چه کاری را انجام می دهید. بنابراین بگذارید چند دقیقه وقت را صرف معنای واقعی “بازاریابی” کنیم. موسسه بازاریابی آمریکا(AMA) منبع خوبی برای تعریف عبارت “بازاریابی” است. این موسسه بازاریابی را بشکل زیر تعریف می کند: “بازاریابی فعالیت ها، ‌سازمان ها و فرآیندهایی برای طراحی، ارتباط گیری، ارائه و تبادل پیشنهادات ارزشمند برای مشتریان، خریداران، شرکا و جامعه به صورت کل است.” مطمئنا این تعریف پیچیده است؛‌این ایده تعریف همه جانبه ای است که توسط یک هیئت از دانشمندان طراحی شده است. این تعریف تمامی پایه ها را پوشش می دهد اما به اندازه کافی مختصر نیست؛‌ این تعریف نمی تواند واقعا توضیح دهد در دنیای واقعی بازاریابی چه معنایی دارد. بازاریاب و اقتصاد دان بزرگ دنیا ، فیلیپ کاتلر نویسنده کتاب مدیریت بازاریابی: تحلیل، برنامه ریزی،‌ و کنترل تعریف دیگری از بازاریابی دارد: “بازاریابی فعالیتی اجتماعی است که افراد و گروه ها با استفاده از آن و از طریق طراحی و تبادل محصولات و ارزش با دیگران به چیزی که می خواهند دست پیدا می کنند. ” این تعریف کمی واضح تر از تعریف بالاست. هنوز این تعریف نمی تواند کاملا مشخص کند بازاریابان چه کارهایی انجام می دهند. به همین دلیل من تعریفی متفاوت از بازاریابی ارائه می کنم: بازاریابی پرزنت کردن چیزی به کسی دیگر است تا از طریق آن سوددهی حاصل شود. این تعریف تمام فعالیت های بازاریابان را در چند کلمه خلاصه می کند. • ما می توانیم آن را توضیح دهیم(تبلیغات چاپی). • می توانیم آن را نشان دهیم(تبلیغات تلویزیونی یا پرزانتاسیون زنده محصول یا خدمات). • حتی ما می توانیم آن را برای کسی توضیح دهیم(یعنی روابط اجتماعی). مهم نیست چطور آن را پرزنت می کنید؛‌ تنها چیزی که مهم است انتقال دادن داده هاست. در نهایت کسی وجود دارد که باید برای آن فعالیت معرفی و بازاریابی انجام دهیم – کسی غیر از شما. ما می توانیم به افراد یا گروه ها پرزنت می کنیم. مطمئنا طرف مقابل یا همان مخاطب خاص– برای مثال بر حسب جنس،‌ سن، یا سطح درآمد‌ – وجود دارد که شما به طرق مختلف باید برای وی پرزنت انجام دهید.(این کار هدف گیری دموگرافیک نام دارد.) و هر کسی که ما برای وی پرزانتاسیون انجام می دهیم مشتری احتمالی چیزی است که به وی معرفی می شود. طبق این تعریف فعالیت های بسیار متفاوتی تحت پوشش “بازاریابی” قرار می گیرند. مطمئنا تبلیغات یکی از فعالیت های بازاریابی است. همین طور روابط عمومی ، ایمیل مستقیم،‌بسته بندی، کپی رایتینگ، و نمایش های تبلیغاتی نیز از فعالیت های دیگر بازاریابی محسوب می شوند. بازاریابی الزاما تصویر عمومی شرکت، محصول یا برند شماست. و اگر از من سئوال شود که برندسازی چیست هم پاسخ خواهم داد که نتیجه و هدف نهایی کل فعالیت های بازاریابی است. اما عمل ساده معرفی کردن (پرزنت کردن) خود به فردی دیگر نیز نوعی بازاریابی محسوب می شود. برای مثال به سایت های خدمات شخصی یا سایت های دوست یابی نگاه کنید؛ این افراد خود را برای همسران یا شرکای احتمالی بازاریابی می کنند. همین طور هر وقت شما برای موقعیت خاص یا حتی برای مصاحبه کاری یا جلسات مهم لباس های خوبی می پوشید، شما در حال بازاریابی کردن برای خودتان هستید؛‌ شما تلاش خاصی بکار می برید تا خود را به بهترین نحو به دیگران نشان دهید. همان طور که می بینید بازاریابی در همه جای زندگی وجود دارد. بازاریابی چیزی نیست که تنها تجارت های بزرگ انجام دهند. بازاریابی کاری است که تمام ما در بسیاری از موقعیت ها انجام می دهیم. و بازاریابی به رسانه های قدیمی یا دنیای فیزیکی محدود نمی شود. پایه های جدید: بازاریابی اینترنتی چیست؟ اگر بازاریابی سنتی عمل پرزنت کردن چیزی به فرد دیگر باشد،‌ بازاریابی اینترنتی چیست؟ تنها کاری که لازم است اضافه کردن یک کلمه به تعریف اصلی است: بازاریابی ایمیل عمل پرزنت کردن چیزی به فرد دیگر به صورت آنلاین است. بله، بازاریابی اینترنتی همان بازاریابی سنتی است که به صورت آنلاین انجام می شود. این تعریف در عین سادگی مفهومی بسیار پیچیده دارد. پس چه چیزی در بازاریابی اینترنتی تغییر پیدا کرده است؟ مطمئنا اساس کار تغییری پیدا نکرده اند اما بعضی از مفاهیم و ابزارهای خاص تغییر پیدا کرده اند. اولین مفهوم خاص که تغییر پیدا می کند عمل پرزنت کردن است. در اینترنت روش هایی که ما چیزی را معرفی می کنیم بسیار متفاوت تر و گوناگون تر از روش های قدیمی هستند. ما می توانم بوسیله ایمیل پرزنت کرده یا از وب سایت استفاده کنیم. همین طور ما می توانیم از طریق پادکست و فیلم نیز برای معرفی کردن استفاده کنیم. یا اینکه از شبکه های اجتماعی و بلاگ استفاده کنیم. حتی اگر ما تعریف وسیعی از اینترنت داشته باشیم می توانیم با استفاده از طریق موبایل هایی پرزنت خود را انجام دهیم که به اینترنت وصل می شوند. به طور خلاصه روش های زیادی برای معرفی کردن چیزی در اینترنت وجود دارد و ما باید به تمامی آن توجه داشته باشیم. مفهوم خاص بعدی که تغییر می کند آن چیزی است که ما معرفی می کنیم. مطمئنا ما هنوز خودمان، شرکتمان، برندمان و محصول خود را معرفی می کنیم. اما ما می توانیم وبسایت خود را نیز معرفی کنیم. بعضی افراد بیان می کنند که وبسایت نماینده و بخشی از شما،‌ شرکتتان،‌ یا محصول شما محسوب می شود اما این مسئله درست نیست و وبسایت مسئله ای کاملا جدا است. نکته: بازاریابی اینترنتی به نام بازاریابی آنلاین، بازاریابی وب و بازاریابی دیجیتال نیز شناخته می شود. این عبارات معنای یکسانی داشته و هیچ تفاوتی در اساس آنها وجود ندارد. در آخر نیز باید به کسی که به وی نکته ای معرفی می شود را در نظر گرفت. با اینکه اکثر مخاطبین ما تفاوت زیادی با مخاطبین بازاریابی سنتی ندارند، بازاریابی اینترنتی به ما اجازه می دهد مخاطبین خود را با استفاده از روشهای جدید و اصلاح شده جذب کنیم. به عبارت دیگر وب به ما اجازه می دهد فرآیند انتخاب مخاطب را با روش هایی انجام دهیم که در بازاریابی سنتی وجود نداد؛ در واقع اگر بخواهیم می توانیم مشتریان خود را با جزئیات کاملی تعریف کنیم.

برچسب ها:, , , , , , , , , ,

بازتاب از سایت

دیدگاهتان را بنویسید